Ce face un agent imobiliar în aceste vremuri afectate de Coronavirus?
În această perioadă delicată și fără precedent, agentul imobilar trebuie să continue să fie prezent în piață. În primul rând trebuie să se informeze în timp real despre dinamica pieței, evoluția legislativă, restricțiile impuse de către unitățile administrative de care depinde procurarea anumitor adeverințe sau documente necesare tranzactiilor, etc.
Mai departe, bazat pe informații culese din activitățile anterioare, este necesar să își ia în serios munca de consultant imobiliar. În vremuri delicate ca acestea, este nevoie de noi mai mult decât oricând, de expertiză noastră, de analizele noastre, până la urmă chiar și de noi fizic, atunci când situația o cere și nu se poate îndeplini o sarcină altfel.
Misiunea pe care ne-am asumat-o ca și consultanți imobiliari, cel puțin la nivelul biroului nostru, este aceea de îi ajuta pe clienții noștri să tranzacționeze în cele mai bune condiții de pret, timp și cu minim de efort din partea lor, indiferent de condițiile pieței. Această misiune ne obligă să fim extrem de bine informați, să oferim date reale din piață, fără interese ascunse, astfel încât clienții noștri să înțeleagă dacă merită sau nu să tranzacționeze.
Fie că acceptăm sau nu, tranzacții imobiliare se vor efectua atâta timp cât vor exista oameni și imobile. Acestea vor avea un preț, chiar și în situații de forță majoră (menționez că încă nu am ajuns acolo) sau atâta timp cât tranzacționarea imobilelor nu se va interzice prin lege.
Este indicat să încheiem tranzacții imobiliare în această perioadă?
Dacă circumstanțele în care ne aflăm impun o tranzacție imobiliară, categoric da. Atunci când avem nevoie de o sumă consistentă de lichidități pentru o anumită cheltuială, sau deținem unul sau mai multe imobile ca și generatoare de venituri pasive prin închirirerea acestora, efectuăm tranzacțiile imobiliare necesare pentru ca imobilele generatoare de resurse financiare să nu se transforme în consumatoare.
Ce măsuri de protecție își ia un agent imobiliar dpdv al sănătății publice?
În primul rând fiecare agent imobiliar trebuie să țină cont de faptul că sănătatea noastră și a clienților este pe primul loc, iar acest virus se transmite prin interacțiune fizică. În cazul excepțional în care agentul va merge să preia o proprietate, la vizionări sau la notar, acesta va purta mască, mănuși, papucei de unică folosință, va avea la el soluție dezinfectantă și nu se va apropia la mai puțin de 1.5 – 2 m de client.
Încercăm să interacționăm pe cât posibil prin intermediul tehnologiei care din fericire este atât de avansată încât ne oferă diverse oportunități. Creativitatea combinată cu tehnologia ne ajută să încheiem tranzacții imobiliare, fără a ne pune în pericol sănătatea.
Ce se va întâmpla cu piața imobiliară acum în carantină? Se vor repoziționa prețurile?
Ceea ce știm la momentul actual este că există această stare de urgență care nu este o carantină în adevăratul sens al cuvântului ci sunt numai niște măsuri de prevenire a răspândirii virusului.
În funcție de cât va dura această perioadă și cum va evolua situația referitore la restricțiile impuse de autorități vom resimți impactul acestora în economia națională și desigur și în piața imobiliară.
Cum va fi piața imobiliară când vom ieși din carantină?
Când se vor ridica măsurile impuse de starea de urgență? Nu știm. Cu cât se va termina mai repede cu atât impactul va fi mai mic. Dacă situația va deveni mai complicată și se va prelungi mai mult de trei luni, fără o intervenție din partea statului, ne așteptăm ca situația să se înrăutățească, însă într-o formă sau alta, tranzacțiile imobiliare vor continua să existe.
Sunt încrezător în meseria de consultant imobiliar, mai ales în aceste perioade ce ne pun la încercare, pentru că mai mult ca oricând este nevoie de servicii de calitate, orientate către client, iar noi ne mândrim cu acest aspect.
Care este rolul unui agent imobiliar?
Scopul principal al unui agent imobiliar, ar trebui să fie efectuarea tranzacțiilor imobiliare în cele mai bune condiții de preț și timp. Motivele principale care produc o tranzacție reușită sunt trei la număr și anume:
- Situația juridică a imobilului
Agentul imobiliar vă poate întocmi lista de documente și adeverințe necesare tranzacției, vă poate îndruma către diverse persoane de specialitate cu care are relații profesionale fiind business-uri conexe, astfel încât dumneavoastră să economisiți timp. În anumite cazuri poate să obțină el anumite adeverințe acolo unde nu este obligatorie prezența dumneavoastră.
În condițiile actuale de piață este imperios necesar ca atunci când vă hotărâți să vindeți un imobil să aveți documentația pregătită asfel încât în momentul în care apare un cumpărător motivat, pregătit să cumpere, să puteți face un antecontract sau chiar un contract de vânzare – cumpărare cât mai rapid. Altfel trec minim două săptămâni până reușiți să procurați anumite documente, unde riscați să pierdeți cumpărătorul sau în funcție de schimbările care apar să intrati într-o renegociere.
Sunt nenumărate situațiile în care există modificări ale compartimentării imobilelor astfel încât acele imobile nu se pot tranzacționa printr-un credit imobiliar. Se fac multe vizionări, înțelegeri și antecontracte, unde se pierde mult timp ca mai apoi în urma evaluării să se respingă dosarul din cauza compartimentărilor neprevăzute în extrasul de carte funciară. Mulți proprietari nu cunosc aceste aspecte și astfel nu își dau seama de complexitatea procesului ce presupune actualizarea datelor în extrasul de carte funciară conform realității și de durata acestui procedeu. De asemenea se întâmplă de multe ori ca persoana cu care negociezi și porți discuțiile să nu fie factorul sau singurul factor de decizie și constați cu părere de rău că nu se poate tranzacționa imobilul din cauza faptului că părțile nu sunt de acord astfel că fiecare parte pierde mult timp degeaba.
Un Agent imobiliar se asigură în primul rând că toți factorii de decizie sunt motivați să vândă sau să cumpere. Ulterior se asigură că documentația imobilului este pregătită pentru tranzacție și că aceasta se poate efectua prin toate formele de finanțare (acolo unde este rezolvabil). În cazul în care nu se poate, agentul nu va face vizionări cu acei clienți care depind de un credit imobiliar, ci se asigură ca acei cumpărători cu care vine la vizionare au resurse proprii, sunt motivați să cumpere, știu toate detaliile legate de apartament și vizionarea se face numai pentru a confirma că cele discutate și materialele prezentate de către agent, la sediul agenției, corespund cu realitatea.
2. Expunerea corectă
Agentul imobiliar știe cum sunt cumpărătorii distribuiți în piață, care sunt canale de căutare pe care aceștia le utilizează în funcție de intervalul de preț în care se află proprietatea dumneavoastră, vă oferă sfaturi cu privire la pregătirea imobilului pentru vânzare, modul în care să prezinte imobilul astfel încât acesta să fie atractiv (text, fotografii, filmări, tururi virtuale..etc).
În cazul cumpărătorilor sunt o mulțime de proprietăți care nu sunt listate în mediul online din diferite motive ale vânzătorilor. Accesul pe care îl are un agent la istoricul proprietăților este un factor de care ar trebui să țină cont cumpărătorul și care îl poate ajuta să achiționeze la un preț mai bun.
Colaborarea între agenții imobiliari este un aspect pozitiv care câștigă din ce în ce mai mult teren. Este uimitor să vedeți câte tranzacții imobiliare se fac în colaborare.
3. Prețul corect
În primul rând prețul este cel mai important aspect și cel mai sensibil subiect. Un preț corect poziționat în piață va face ca proprietatea să se tranzacționeze în cel mai scurt timp si statistic dovedit ca si cu pretul cel mai mare. Pentru că la momentul actual majoritatea vânzătorilor lansează în piață proprietățile la un preț din care să poată negocia, pe pricipiul că orice cumpărător va vrea să negocieze și “să avem de unde lăsa”, aceștia nu fac decât să sperie cumpărătorii cu bugetul corect pentru că aceștia nu se așteaptă ca vânzătorul să negocieze 5-10% din prețul afișat. Mai mult de atât, proprietățile lor nu se vor indexa în căutările cumpărătorilor care au filtre de preț conform bugetelor, astfel încât în fiecare din cazurile de mai sus nu vor face nimic altceva decat să ajute concurența să vândă și să creeze un istoric negativ propriei proprietăți.
Instrumentele pe care le are la dispoziție un vânzător pentru a stabili prețul corect de listare, sunt extrem de limitate, respectiv: proprietățile similare care sunt în piață azi și diferite analize publice în care este raportat pretul/mp în Mun. Brașov. Astfel un vânzător poate să cadă în capcana de a pune un preț rezultat dintr-o comparație cu un imobil care este la vanzare de șase luni, un an sau chiar doi ani.
Datele care sunt cele mai importante și la care un vânzător nu are acces decât prin intermediul unui agent imobiliar profesionist sunt legate de ce s-a vândut în ultima perioadă, la ce preț s-a vândut, în cât timp s-a vandut și de cât timp stau pe piață proprietățile care sunt la vânzare, astfel încât să poată stabili un preț prin care să creeze un avantaj competitiv și care să ducă la efectuarea unei tranzacții corelate cu gradul de urgenta pe care acesta il are.
Ceea ce putem comunica tuturor proprietarilor este faptul că un preț mic va fi tot timpul corectat de piață printr-o gestionare eficienta a ofertelor pe care din păcate nu o puteți face decât prin intermediul unui agent imobiliar profesionist.
Dacă prețul va fi poziționat corect sau poate chiar cu 5% mai jos decât media de piață, cererea va fi atât de mare încât cumpărătorii vor intra în concurență și se va crea efectul de licitație, având în vedere faptul că tranzacționăm articole unicat.
Cea mai mare frică pe care ar trebui să o aibă proprietarii, este frica de a supraevalua proprietatea, pentru că atunci cererea va fi extrem de mică și vor primi la vizionări numai potențiali clienți care constată că proprietatea nu se ridica la pretențiile lor și aceștia nu o vor oferta. Dacă nu exista ofertă, nu există negociere, ceea ce nu oferă decât posibilitatea de a scădea din preț periodic până vor veni clienți care să oferteze de fiecare dată mai puțin decât prețul afișat de proprietari.
Vă recomadăm ca atunci când vă gândiți să vindeți un imobil înainte să publicați anunțul, să cereți consultanță de la un agent imobiliar profesionist (o consultanță care de cele mai multe ori este gratuită) și să angajați o agenție care să vă reprezinte, exclusiv, interesele dumneavoastră.