”ATENȚIE LA FRAUDELE DE PE PLATFORMELE DE VÂNZĂRI ONLINE”

Regulile de aur ale cumparaturilor online:
– Cumpără doar din surse de încredere (firme sau magazine pe care le cunoști)
– Nu trimite bani persoanelor necunoscute (așa cum nu ai da bani unei persoane necunoscute de pe stradă, nu o face nici pe internet).
Dacă este posibil, folosește un serviciu cu plata ramburs.
– Nu accepta să muți discuțiile cu vânzătorul, de pe site-ul de vânzări, pe un alt canal de comunicare (gen WhatsApp)
– Verifică review-urile și rating-ul magazinelor pe care nu le cunoști și pe cele ale vânzătorilor
individuali
– Salvează toate documentele legate de achizițiile online. Acestea ar putea fi necesare pentru a
stabili termenii și condițiile vânzării, ori pentru a dovedi că ai făcut plata bunurilor.

Ce trebuie să ştii pentru a folosi serviciul INTERNET BANKING în siguranţă
– Când accesezi serviciul de Internet Banking, asigură-te că nu ajungi pe un site clonă. Tastează adresa direct în browser.
– Asigură-te că nu eşti supravegheat de cineva, în timp ce îţi introduci datele de autentificare.
– Alege o parolă sigură. Parola nu trebuie sa conţină informaţii uşor de aflat. (ex.: nume, adresa, data
naşterii).
– Nu pleca de la calculator înainte de a deconecta aplicaţia de Internet Banking.
– După ce ai terminat, nu uita să dai Log Out din serviciul de Internet Banking.
– Nu folosi opţiunea de memorare automată a datelor de acces de către browser pentru site-ul Internet Banking.
– Dacă acasă foloseşti o reţea wireless, asigură-te că aceasta este securizată. Un nivel minim de
securizare presupune autentificarea la reţeaua wireless cu username şi parolă.
– Evită să accesezi aplicaţia de Internet Banking de pe calculatoare din spaţii publice (Internet Cafe).

– Folosește carduri de credit atunci când cumperi online (majoritatea cardurilor de credit au politici stricte în ceea ce privește siguranța clienților. Dacă nu primești ce ai comandat, emitentul cardului iți va returna banii)

Fraudele prin email şi site-uri
Infractorii folosesc site-uri şi email-uri false pentru a obţine date confidenţiale. Astfel de fraude sunt cunoscute sub numele de phishing.
Cum poţi fi atacat?
– Poţi primi un email ce pare a fi trimis de banca ta şi care te îndrumă către un site care arată identic cu al acesteia.
– Userul şi parola pe care le foloseşti pentru autentificarea în aplicaţia de Internet Banking sau pentru a face plăţi online pot fi interceptate.
– Ţi se poate cere confirmarea sau introducerea datelor personale sau cele ale cardului. Odată introduse, ele sunt reţinute şi pot fi folosite ulterior de către atacatori.

Cum identifici un email fals sau un site clonat?
– Aspect neglijent, exprimare ambiguă şi neliterară.
– Conţine greşeli gramaticale sau de ortografie.
– Este folosit protocolul uzual http, în locul celui securizat, https.
– Nu este afişat simbolulul certificatului digital (lăcăţelul închis) în pagina în care te autentifici în
Internet Banking.
– Ţi se cere furnizarea de informaţii confidenţiale.

Ce fac dacă mi-am dat datele?
– Dacă totuşi ai dat curs unor mesaje de phishing, iată paşii pe care trebuie să îi urmezi pentru a te asigura de integritatea datelor şi soldurilor tale.
– Dacă ai divulgat datele de pe card, solicită băncii blocarea şi schimbarea cardului.
– Dacă ai divulgat userul sau parola, modifică-ţi datele de acces la Internet Banking.
– Verifică extrasul de cont şi caută tranzacţiile apărute după divulgarea datelor personale.
– Dacă ai divulgat PIN-ul, schimbă-l cu unul nou, la orice bancomat sau sucursală a băncii.

Băncile nu trimit clienţilor săi mesaje prin care le solicită date personale sau să se autentifice în
aplicaţia de Internet Banking.
Dacă primeşti astfel de mesaje, consultă banca înainte să dai curs solicitărilor.
Poate fi o tentativă de PHISHING.

Sesizați Poliția la orice încercare de fraudă, chiar dacă nu ați devenit victima acesteia !

Sursa: Poliţia Română