Ce este IoT și cum funcționează?

Description: Află totul despre IoT, istoria acestuia, statistici utile și care sunt previziunile
specialiștilor despre viitorul Internet of Things.
IoT (Internt of Things) reprezintă un limbaj de comunicare care face posibilă interconexiunea
dintre dispozitive și oameni (aceștia având alocați alocați niște identificatori unici care îi
diferențiază). În afara interconexiunii, acest sistem de comunicație asigură și transferul de date
într-o rețea fără ca să mai fie nevoie de interacțiunea om-om sau om-mașină.
Practic, este vorba despre niște dispozitive (mai exact senzori), o relație de conexiune (cale de
transmitere a datelor), un proces de procesare a datelor colectate și stocate și retransmiterea
acestora către utilizator printr-o interfață de lucru. IoT este mai mult decât să stai în fața
telefonului mobil, joci la casino online VulkanVegas un slot, să învârți rolele, care nu sunt în
dispozitivul tău, ci într-un spațiu extern de stocare (al cazinoului), iar rezultatul este afișat pe
ecranul terminalului tău prin intermediul interfeței de lucru.
Înseamnă că atunci când vrei să te relaxezi, dispozitivul să îți propună în mod automat, pe baza
informațiilor colectate, care este jocul de cazinou care te va relaxa cel bine. Haide să
simplificăm și mai mult povestea, astfel încât să înțelegi și mai bine cum funcționează IoT!

Cum a apărut conceptul de IoT?
Cu toate că denumirea conceptului a fost “identificată” abia în 1999, IoT “s-a lansat” în anul
1832, atunci când a început să funcționeze primul aparat de telegrafie electromagnetica. Gauss
și Weber vor “inventa” și primul limbaj de comunicare la distanță (1,2 km) în 1833, ca în 1844 să
fie transmis pe calea undelor radio și primul mesaj Morse (de către Samuel Morse).
Nikola Tesla vorbea în 1926 despre “comunicarea wireless”, idee preluată și adusă în discuții
ulterioare de către Alan Turing (1950) și Karl Steinbuch (1966). Iar acesta s-a transformat într-un
protocol de comunicare în 1974 (TCP/IP), după ce în 1969 s-au pus bazele Arpanet. În 1984
începe să fie folosit sistemul de identificare pe baza denumirii domeniilor, iar anul 1989 vine cu
prima utilizare a termenului de “www”.
Începând cu 1990, IoT își începe călătoria oficială prin apăsarea degetului lui John Romkey, iar în
1991 este creată prima pagină “www” de către Tim Berners-Lee. 1995 este anul în care IoT își
începe ascensiunea pe partea comercială, Amazon și Ebay fiind primele platforme de acest tip
care folosesc Internet of Things. Google (1998) deschide noi perspective de utilizare a conceptului IoT, ca peste 10 ani, în 2008, acesta să fie din ce în ce mai prezent în viețile
oamenilor.

Ce înseamnă IoT? Cum funcționează?
Acesta trebuie privit că un mod de simplificare a vieții, prin includerea în rutina zilnică a
fiecăruia dintre noi a interacțiunii cu dispozitive dotate cu AI (inteligența artificială). Datele
transmise în timp real de către senzorii integrați în dispozitive, sunt preluați de platformele IoT
și analizate, stocate și prelucrate în Cloud, de exemplu, ca mai apoi să fie transmise comenzi
către UI (interfața utilizatorului), ordine care vor contribui la alegerea celor mai bune opțiuni
pentru beneficiar.
Un exemplu elocvent despre modul în care funcționează IoT poate fi testat și în practică:
utilizatorul se află în mașină, în drum către serviciu, în momentul în care pe bordul
autoturismului apare un martor care semnalizează luminos o posibilă problemă cu mașina.
IoT va intra automat în funcțiune, va prelua informațiile de la toți senzorii automobilului, va
transmite aceste date către producătorul mașinii, iar acesta (pe baza informațiile primite) va
stabili ce piesa trebuie înlocuită, unde poate fi comandată și care este cea mai apropiată locație
în care se poate execută operațiunea de remediere a problemei.
IoT trebuie privit ca o rețea uriașă de conexiuni, cu date care sunt stocate în Cloud, cu o serie de
protocoale și limbaje de comunicare, ce permit milioanelor de dispozitive inteligente să
interacționeze spre a le oferi utilizatorilor cele mai bune opțiuni.
Platformele Cloud pot fi asimilate unor baze ample de răspunsuri în care utilizatorul va primi cel
mai relevant și adecvat răspuns pentru situația sa. Iar faptul că dispozitivele interconectate sunt
inteligente le permite să acționeze de foarte multe ori și fără ca utilizatorul să fie direct implicat
în executarea respectivei comenzi.

IoT – perspectivele de viitor
În 2019 erau 620 de platforme IoT la nivel global, iar veniturile obținute în diverse domenii din
utilizarea serviciilor Internet of Things sunt spectaculoase. De exemplu, industria de securitate a
obținut venituri de 11, 5 miliarde dolari în 2019, iar cea a serviciilor a atins valoarea de 34, 8
miliarde dolari.
Pentru 2025 se preconizează încasări de 1, 1 trilioane dolari, iar numărul conexiunilor IoT
existente în acest an se va ridica la 30, 9 miliarde (volumul de date transmise va fi de 79,4 ZB).
Viitorul este al dispozitivelor care vor ușura la maxim viața utilizatorilor, iar IoT o să contribuie
din plin la acest viitor simplificat.